söndag 8 juli 2012

Violet Kantele Universum 3

Någon tid förbigick från den senaste förbättringen, men jag avgjorde att fortsätta detta ämne. I den sista episoden gjorde jag inte beskrivningen av elektronisk anslutning mellan fretboarden och gitarrkroppen. Därför formade jag en smal rutt för några trådar i gitarrkroppen, som leder till kontaktdon som göras av vårar från kanonavtryckaremekanism, som var delar av soldater farkost och pirat ö gjorde av Lego tegelstenar. Så att är hur jag neutraliserade potentiella krighot, erhållande några beståndsdelar från militär deponera som användes för fridsamma lösningar.

Men tillbaka till det huvudsakliga ämnet - på slutet av fretboarden har jag också monterat vårar, och tack till det, efter anslutning gitarren tillsammans,vårar passformar väl och den elektroniska strömkretsen är stängt. Efter några månader av att öva jag upptäcker att batterier fungerar för omkring 100h, som är nog för åtminstone 3 månader av att spela. Frånsett, att jag matchar fret med vit spikar lack, och nu arbetar det väl under natt och dag - under dag sparar jag någon energi. Jag tittade också på några nykonstruktionar av sol- diodlampor, och jag uteslutar fortfarande inte alternativet av montering av sådan celler i gitarrkroppen - den är alltid något ny.

Jag har också funnit slagverkpinnar, som jag köpte omkring 15 år sedan, och de inte är utslitna ännu. Någon lack gned ut med svett, men jag förbättrade dem, genom att spola med violett bomullsgarn, det passar så nu till gitarren. Filtsamkopieringen skulle vara användbar för tillverkning sound mer mjuk av en bit. Det skulle vara rimligare, om jag hade en slagverkuppsättning, men jag behöver inte den nu, pinnar är just ett tillägg till vila.

Det skulle vara bra att aktivera MIDI keyboard. Tider ändrade smått, och gammal anslutning med soundcarden med MIDI-/joystick kontaktdonet arbetar inte mer - sakna av faktiska driver och Yamaha antagligen ska inte skriva chaufförer för en sådan gammal maskinvara. Så dess tid för USB. Jag har funnit ett ställe inom keyboard för att montera en sådan omformare, men jag behöver finna en.

Mellantiden är det värt att genomföra natt- och dagfunktionsläge till keyboard också. Jag spelar keyboard inte väl, så jag målade några fragment av c tangenter för en bättre riktning av positioneringfingrar på keyboard. Jag installerade 9 dioder för ett nattfunktionsläge i olika ställen för att ha den bättre sikten för tangenter, kopplar, knappar och skärmen. Jag skulle ge en exakt beskrivning av den i den nästa episoden, därför att den är komplicerad och kräver några foto.

Jag vet inte, hur många år den kan ta för mig för att skapa den lilla hem-inspelning studion, men jag åtminstone har en idé för den. Jag skulle behöva också en akustisk anpassning inom rummet. Några väl vald och belägen, plysch-leksaker skulle vara användbar. Egentligen har jag inte någon plysch-leksak nu, men det är inte ett hinder för teoretisk behandling. Några mer av det problem kan jag betrakta i nästa episoder. Men nu kan jag säga att färgen av leksaken gör ingen skillnad, så den kan vara blå.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar