torsdag 1 december 2011

Violet Kantele Universum 2

I den sista episoden jag beskrev rimligt utvecklande sätt min universum. På grund av begränsad budget jag inte bestämmer  likväl att ändra bro eller spolar. Det är värt att göra det någon gång, men det ska inte vara något varumärke konstruktion. Det bästa valet för bron kommer fortfarande att vara något i stil med Floyd-rose, eftersom att begränsa till en ensidig tremolo vore en förlust när gitarr kroppen konstruktion möjliggöra anpassning av dubbelsidig. Men jag kommer att söka efter något billigare spolar lösningar, kanske finns det spolar magnetiskt avskärmade ännu. Jag kunna använda en aktiv humbucker också.

Tills nu har jag avslutat en del hårdaste arbetet, jag menar instalation av stjärnor, strömkällor, reglage och en strömbrytare. Under carving spårar för kablarna jag inte undvika några repor på halsen och, tyvärr, jag borrade genom det en gång. Repor syns inte för mycket, men kanske en gång jag skulle göra någonting på halsen och hålet är faktiskt i den 12 tvärband, så det kan också vara en fördel, eftersom det är lättare att orientera om läget i hand under spela. Ifall det kommer att vara hjälpsam jag kan matcha något annat tvärbandar på detta sätt.

Jag har installerat 12 blå stjärnor på halsen och 6 orange på gitarr kroppen. Ljusstyrka för dess ljus kan justeras med två potentiometrar (500 Ohm och 1 kOhm). Knutpunkten av elektroder verkade inte vara identisk för varje av dem, så det ger en intressant effekt av lysande med olika intensitet. Orange dioder lyser tillvand av faktiska ställning av 5-positionella strömbrytare och skylta med vilka spolar är faktiskt arbetande. Det var ett problem med isolering emellan spolarna krets (växelspänning) och dioder krets (likspänning). Det var nödvändigt att göra det, inte bära direkt signal till en signal från gitarr (hörbara brum i högtalare garanterade). Transformator separation var uteslutet - för mycket att tänka och inte mycket yta. Konfiguration av fotodioder måste göras mycket noggrant, så mekanisk separation var den bästa lösningen. Det behövdes en böjd metalltråd, ett knappnålshuvud och ethernet uttag.

Blå och orange dioder drivs med separata kretsar. Strömbrytare (ja, jag vet att det är rosa, men endast rosa var tredubbel och hade bästa dana) aktiverar två kretsar separat och ger en möjlighet att tillämpa andra lösningar. Alltsammans drivs nu av två 1, 5V batterier platser i en box, som jag fick från en gammal klocka-leksak i form av en ducka. Box med elektriskt vägguttag för elektroder passform perfekt i yta emellan fjädrarna infällbara bron.

Under tiden finns det ett sådan astronomiskt fenomen som skift till blå som består på ett faktum att spektrum rader av en elektromagnetiskt strålning som kommer från vissa stjärnor och galaxer, flyttas till reduktion i våglängd (höja i frekvens), som i synlig ljus orsakar en skift till blå exakt. Det är på grund av Doppler effekten associerad med förflyttning av en källa inemot observatören. Detta slags av spektra kan ses för vissa stjärnor placeras ganska nära till Jorden i vår galax. Liknande fenomen till skift till blå är skift till röd, som är associerad med objekt som flyt bort från observatören.

Min stjärnor beror på sig själva, eftersom de använder samma strömkälla, så att intensiteten av deras lysande beror på reglering av resistens och egentliga position av 5-positionella strömbrytare (i två positioner blänka 4 dioder och i andra tre - två dioder shine). Det visade sig att blå dioder shine mest när humbucker är aktiverat.

Det är möjligt att expandera struktur genom anpassning ett system av kraftuttagsenhet dioder från utanför med transformator eller impuls adapter. Jag kommer också tänker på instalation i en solar panel i stället för en lucka på nedersta sida av kroppen av gitarr, men det är fortfarande svårt att hitta något billigt, som skulle vara lätt att anpassa sig till effektivitet av ackumulatorer (om hastighet laddning och ockuperade yta) och dioder krav. Men nu fungerar mitt universum ganska väl, företrädesvis med anslutning med vanligt kök klockan, som jag använder som en metronome.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar